Levensloop

Bij Mediant doe je ervaring op in de levensloop psychiatrie in brede zin. Niet alleen verplichte stages in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie (0-23 jaar), volwassenenpsychiatrie (16-65 jaar) en Ouderenpsychiatrie (60 jaar en ouder), voor de duur van drie keer zes maanden komen aan de orde. De poliklinische stage op de Raiffeisenstraat biedt de kans om veel psychiatrische stoornissen te zien, zoals angst, depressie en posttraumatische stoornissen, die bij alle leeftijden voorkomen. Aansluitend bij de landelijke eisen blijf je minimaal twee jaar binnen Mediant werken waardoor je langere tijd cliënten kan volgen en de organisatiecultuur goed leert kennen. Indien Ouderen- of Volwassenen Psychiatrie je specifieke interessegebied is, dan kan je, gedurende een periode van 18 maanden, profileren in deze levensfase context binnen Mediant. Voor het interessegebied Kinder- en Jeugd zijn afspraken met Karakter en Accare. Tijdens de diensten die je als aios doet kom je ook meerdere leeftijdscategorieën tegen. 

Leerlijnen

Er zijn, in het LOP, leerlijnen ingericht rond drie dimensies in het handelen van de psychiater: de psychiater als medisch expert, de betrokkenheid van de psychiater in het sociaal maatschappelijk domein en de psychiater als professional. Deze drie leerlijnen zijn verweven in de verschillende opleidingsstages die de aios doorloopt in haar opleidings- en ontwikkelingstraject. De ontwikkeling als Medisch Expert gebeurt tijdens stages, onderwijs en onderzoek. De wetenschappelijke vorming, evenals de andere leerlijnen, sociaal maatschappelijke en professionele, zijn in aparte hoofdstukken beschreven. 

Verplichte stages

Bij de start van een opleidingsstage is er een kennismakingsronde en een inwerkschema, zodat je als aios weet wat er van je verwacht wordt en dat je je opgenomen en vertrouwd voelt in het team. In de dagelijkse cliëntenzorg wordt gekeken op basis van het opleidingsniveau en de vaardigheden van de aios, welke mate van zelfstandigheid passend is, waarbij in de loop van de opleiding vergroting van zelfstandigheid gestimuleerd wordt.

Op de werkvloer staan de diagnostiek, het behandelplan en de behandeling van cliënten met psychiatrische aandoeningen centraal met daarbij het klinisch redeneren. Vanuit de werksituatie ontstaan leersituaties, waardoor competentiegericht ontwikkelen bevorderd wordt. Per stage worden leerdoelen geformuleerd en worden afspraken gemaakt rond de mentorbegeleiding. Aan het eind van een stage wordt samen met de aios, stagebegeleider en opleider de stage geëvalueerd. Het gaat dan om de ontwikkeling van de aios, maar ook het verloop van de stage, begeleiding e.d. Leerpunten voor aios komen aan de orde en ook verbeterpunten voor de stagebegeleiding en -plaats.

Er zijn twee standaard opleidingsroutes, zie onderstaand schema. Op basis van het IOP kan in samenspraak met de opleider hiervan afgeweken worden. Er kan ervaring opgedaan worden met acute situaties, psychiatrische diagnostiek, somatische co-morbiditeit, waarbij tevens veel aandacht zal zijn voor het betrekken van het systeem. Ook is er aandacht voor risico-inschatting en de Wet verplichte GGZ. Tijdens de poliklinische stage Raiffeisenstraat, afdelingen Psychotrauma en Stemming- en Angststoornissen, kunnen zowel verdere diagnostische competenties als behandelmatige en psychologische competenties worden ontwikkeld. Alle EPA’s komen dus aan bod. Tijdens de stage ziekenhuispsychiatrie, PAAZ Ziekenhuis Groep Twente te Almelo, ligt het accent meer op de somatiek en het samenwerken met somatisch specialisten. Tevens komt hier de consultatieve psychiatrie hier aan de orde. Daarnaast is de ambulante opleidingsstage Crisisdienst verplicht. Hier kom je in aanraking met acute situaties, regels rond verplichte opnames, de sociale impact e.d. (zie bijlage 1)

 De verplichte stages in een schema:

Elk blok in dit overzicht staat voor een periode van een half jaar

 

Profilering

In je IOP geef je als aios aan in welke richting je wilt profileren. Dit hoeft niet direct in het begin duidelijk te zijn. Na, of indien gewenst, tijdens de verplichte stages wordt de inhoud van de opleiding steeds individueler gericht op de profileringswens van de aios. Dit kan zowel inhoudsgericht zijn of op overstijgende rollen zoals: beleid en management, onderwijs, onderzoek of een psychotherapeutische richting. Hierbij zijn zowel interne als externe stages mogelijk. Extern wordt nauw samengewerkt met alle bij het consortium aangesloten instellingen. Daarnaast wordt in de regio samengewerkt met Tactus voor verslavingspsychiatie en Accare en Karakter voor de kinder- en jeugdpsychiatrie. Voor verdere informatie verwijzen we naar de websites van deze instellingen. Profilering binnen de ouderenpsychiatrie is bij het Geheugencentrum en Ambulante Ouderenpsychiatrie. Verdere verdiepingsmogelijkheden zijn mogelijk bij de volgende (bovenregionale) centra:

de Boerhaven, Centrum voor persoonlijkheidsstoornissen; COS, Centrum voor ontwikkelingsstoornissen; ABC Twente: Centrum voor eerste psychoses; Centrum voor Neuropsychiatrie; PaZZage Herstelgerichte behandelafdeling voor mensen met een ernstige psychiatrische stoornis en of FACT Enschede. Binnen de polikliniek Raiffeisenstraat kan een verdieping gedaan worden gericht op bipolaire stoornissen, psychotrauma, eetstoornissen en behandeling van angst en depressie. Andere stageplaatsen, zoals forensisch-psychiatrische en ook buitenlandse stages, kunnen, indien gewenst, gezocht worden.

Maatschappelijke Stages

Elke aios zal minimaal vier korte maatschappelijke stages tijdens haar opleiding gaan doen, deze worden ontwikkeld. Zie hoofdstuk 9 Sociaal Maatschappelijke vorming.

Rapportages

Het opstellen van twee expertise rapportages is eveneens een opleidingseis.

Minimaal één forensische rapportage moet gemaakt worden, hiervoor zijn mogelijkheden in samenwerking met een forensisch rapporteur en binnen het consortium onderwijs. Een arbeidsrechtelijke rapportage in samenwerking met UWV in Hengelo is ook mogelijk.

schema stages