Binnen Mediant vind je een goede opleidingscultuur en kun je je ontwikkelen tijdens opleidingsstages, binnen alle leeftijdsgroepen, verschillende doelgroepen en wisselende settingen. Je bent welkom binnen Mediant en op je stageplaatsen, je mag vragen stellen, meekijken, je wordt gesteund, steeds is er individuele feedback, je krijgt een taakstelling en verantwoordelijkheden die passen bij je niveau en fase van de opleiding, je krijgt ruimte voor onderwijs en onderzoek. Daarnaast word je als aios ondersteund en gefaciliteerd waar nodig.

Onze aios

Onze aios zijn enthousiast, nemen eigen regie, uiteraard binnen de kaders en ondersteund waar nodig of op verzoek, ze leren en ontwikkelen, zijn kritisch, staan open voor feedback en kunnen samenwerken. We willen aios die passen in de cultuur van Mediant, waarin we transparant zijn in de communicatie naar elkaar en onze afspraken nakomen. Er is een instroom van twee aios per jaar en de totale hoeveelheid aios fluctueert van vijf tot acht. Mediant staat open voor aios van andere instellingen of consortia om hier stages te lopen. Tijdens de selectieprocedure wordt naar bovengenoemde eigenschappen gekeken. Naast de gesprekken met de opleiders is er een multidisciplinaire selectiecommissie.

Opleidingsgroep

De multidisciplinaire opleidingsgroep is dragend in een goede opleidingscultuur aansluitend bij de visie. De opleidingsgroep is samengesteld door participatie van opleiders van andere disciplines en bestaat verder uit de stagebegeleiders, de superviserende psychotherapeuten en supervisoren uit de diensten. De eisen aan de opleidingsgroep staan in bijlage 6 omschreven. De opleidingsgroep is enthousiast en deskundig. Er wordt begeleid volgens het Pendleton-principe; wat ging goed en wat kan beter? De doelstelling is dat zowel geïnternaliseerde deskundigheid en vakbekwaamheid met overzicht als dat zelfvertrouwen ontstaat, met zicht op je eigen grenzen; van onbewust onbekwaam, via bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam, tot slot onbewust bekwaam.

De opleidingsgroep vergadert viermaal per jaar om de aios te bespreken (zie ook monitoring voortgang). De aios kunnen aansluiten om hun eigen reflectie in te brengen in hun bespreking en feedback direct te horen. Daarnaast wordt de stand van zaken rond de opleiding besproken in aanwezigheid van de aios: stageplaatsen, goede punten en knelpunten in de opleiding komen dan aan de orde. Mediant brede ontwikkelingen en kwaliteit bevorderende initiatieven zijn onderwerpen die besproken kunnen worden. Aansluitend wordt de opleidingsgroep inclusief aios, bij voorkeur geaccrediteerd, geschoold. De opleiders van de verschillende disciplines streven naar samenwerking tussen de verschillende opleidingen waar mogelijk. De opleider van de psychologen ondersteunt de aios bij het vinden van goede psychotherapie supervisoren en cliënten.

De opleiders

De opleider en de plaatsvervangend opleider hebben wederzijdse kennismakingsgespreken met geïnteresseerde artsen. Gekeken wordt naar motivatie, eerder verworven competenties, individuele talenten en kwaliteiten en naar affiniteit en specifieke belangstelling van de arts. Eenmaal in opleiding ondersteunen de opleiders de aios op hun opleidingsroute. In de voortgangsgesprekken wordt de professionele ontwikkeling en de persoonlijke groei van de aios gemonitord. Er wordt aangesloten bij je eigen inbreng en behoefte als aios.

De opleiders volgen de ontwikkeling, geven voldoende ruimte, en maken zwakke plekken en haperingen bespreekbaar. Je leert steeds beter naar jezelf te kijken en naar je functioneren binnen de psychiatrie. De opleiders hebben een hierin voorbeeldfunctie.

Dagelijks bestuur opleiding

De opleiding heeft een dagelijks bestuur, die maandelijks vergadert over de voortgang van de opleiding, zodat eventuele knelpunten snel opgelost kunnen worden. Het dagelijks bestuur bestaat uit de opleider, de plaatsvervangende opleider, hoofd P&O, een aios en de assistent manager P&O en Opleiding.

Mediant

Mediant staat voor Gewoon Goede zorg en een open cultuur, waarin iedereen gelijkwaardig is en elkaar kan (aan)spreken. Een cliënt krijgt een gastvrije benadering en een respectvolle behandeling volgens actuele standaarden. Om dit waar te kunnen maken, is Mediant een lerende organisatie. We delen steeds meer kennis, scholen huidige professionals, toekomstige professionals worden opgeleid en onderzoek ten behoeve van de kwaliteit van zorg wordt gestimuleerd. Fouten maken mag, leren is essentieel. Hiervoor wordt binnen de organisatie op alle niveaus samengewerkt. Multidisciplinaire samenwerking wordt gestimuleerd. Deze opleidingscultuur wordt door iedereen gedragen.

Raad van Bestuur

Raad van Bestuur en management faciliteren en controleren de kwaliteit van de opleiding. De opleider valt hiërarchisch onder de RvB. De lijnen zijn kort. Er is een nauwe samenwerking tussen opleiders en RvB. Processen en verantwoordelijkheden zijn goed beschreven. Er zijn enkele centrale commissies, met o.a. RvB en opleiders, om processen goed te kunnen bewaken en te bevorderen. Zoals:

  1. Centrale opleidingscommissie, onder voorzitterschap van RvB psychiater, die jaarlijks alle opleidingen binnen Mediant evalueert in aanwezigheid van de opleidelingen en verbeterprocessen monitort. Dit volgens de methode van Scherpbier.
  2. Refereercommissie, onder voorzitterschap van de opleider V&V, die maandelijks geaccrediteerde refereerbijeenkomsten voor meerdere disciplines en externe deelnemers organiseert.
  3. Onderzoekscommissie, onder voorzitterschap van de opleider psychiatrie, die onderzoeksvoorstellen beoordeelt, toeziet op ondersteuning en de onderzoeker advies geeft. Reglementen zie bijlagen 7 en 8.

Aios kunnen rechtstreeks contact hebben met de RvB voor vraag, uitleg of gewoon een praatje. Voor iedere aios worden alle opleiding gerelateerde uitgaven vergoed, zoals de leertherapie, verplichte boeken, verplichte en facultatieve cursussen en buitenlandse congressen. Bijzondere uitgaven worden na overleg en goedkeuring van de opleider vergoed. De aios zijn in alle commissies vertegenwoordigd.

Daarnaast streeft het Mediant Opleidingsplan naar gender sensitiviteit, waarbij, binnen de kaders van de organisatie, in goed onderling overleg, besproken kan worden hoe, gedurende de opleiding, specifieke voorkeuren of persoonlijke situaties, zoals ouderschap of mantelzorg, mogelijk gefaciliteerd kunnen worden.