Psychiatrie is een veelzijdig medisch specialisme, met verschillende psychotherapeutische, farmacologische en andere behandelmogelijkheden zoals, ECT (Electro Convulsie Therapie), waarbij een integrale benadering via het bio-psycho-sociale model centraal staat. Er wordt gekeken naar de persoon, waarbij, naast de psychiatrische kwetsbaarheid en de somatiek, ook de behandelcontext, de levensfase, de relationele aspecten, de existentiële drijfveren, de veerkracht en de persoonlijkheid van invloed zijn. Dit geheel maakt de Psychiatrie tot een prachtig vak, waarbij zowel de diagnostiek als de behandeling genuanceerd en complex kunnen zijn. Op reële wijze wordt gekeken wat de meest passende zorg is voor een specifieke patiënt, met de nadruk op herstelgericht behandelen waar mogelijk.
Mediant wil artsen opleiden tot vakkundige, sociaal maatschappelijk betrokken en professionele psychiaters. Dit zijn psychiaters die voldoende werkervaring hebben opgedaan, zelfverzekerd zijn in hun vak en die kunnen reflecteren op hun eigen functioneren. Het is belangrijk dat je als aios in de opleiding duidelijk zicht krijgt op je mogelijkheden, op je sterke kanten en je kwetsbaarheden. Als je jezelf kent en begrijpt, dan ontstaat er ruimte voor groei. De nieuwe generatie psychiaters is proactief, breed inzetbaar en blijvend gepassioneerd in hun vak.
In de opleiding tot psychiater bieden wij een sterk psychotherapeutisch fundament, met verdiepende kennis over psychiatrische ziektebeelden en de behandelmogelijkheden en daarnaast expliciete aandacht voor de somatische co-morbiditeit.
Als aios wordt je ondersteund door een opleidingsgroep die deskundig, ervaren en enthousiast is. De opleiding tot psychiater bij Mediant is gebaseerd op de principes van het volwassenenonderwijs, waarbij eigen verantwoordelijkheid en eigen regie belangrijk zijn en nieuwe kennis wordt gekoppeld aan reeds bestaande kennis en ervaring. Van- en met elkaar leren staan centraal. Er wordt gewerkt met heldere leerdoelen volgens de methode van Bloom, waarbij EPA’s centraal staan binnen de kaders van het Landelijk Opleidingsplan Psychiatrie (LOP) en de kaders van Mediant. Er zijn op vaste momenten voortgangsgesprekken en toets- en beoordelingsmomenten, gericht op zelfregulerend leren met eigen keuzes. Hierdoor krijg je zowel als aios en als opleidingsgroep zicht op de ontwikkeling van competenties zodat deze verder ontwikkeld kunnen worden. Als opleiders bespreken we met de aios haar verworven expertise, haar affiniteiten en specifieke belangstelling binnen het vak. De aios kan aan de hand hiervan haar individueel opleidingsplan aanpassen.
Binnen de opleiding van Mediant bieden we je als aios vier basiskaders:
- Een goede, werk- en leeromgeving, waardoor je erbij hoort.
- Respect voor je autonomie, je krijgt passende taken met toenemende zelfstandigheid.
- Ruimte om je eigen gevoelens en behoeftes uit te spreken.
- Realistische grenzen en doelen, zodat je goed aan de slag kunt met je dagelijkse werkzaamheden en leerdoelen. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met ieders eigen talenten, kwaliteiten en de gevoeligheden.
Met een groot en divers cliëntenaanbod bij Mediant willen we dat je als aios brede ervaring opdoet, goed begeleid wordt, efficiënt met de tijd en doelmatig met de zorg omgaat.
Als aios leer je veel in het dagelijkse werk in de cliëntenzorg en bekwaam je jezelf in het werk door supervisie, reflectie, intervisie en mentoraat. Er zijn stages in kinder- en jeugdpsychiatrie, volwassenenpsychiatrie en ouderenpsychiatrie.
Er wordt bij Mediant gestreefd naar een toenemende ontwikkeling van wetenschappelijk onderzoek door een constructief-kritische denktrant te stimuleren, publicaties van artikelen in medische vaktijdschriften te ondersteunen en wetenschappelijk onderzoek te stimuleren.
Het leren optimaliseren van werkrelaties met cliënten en collega’s is van grote betekenis. Het samenwerken in multidisciplinair teamverband is essentieel voor goede zorg, het geheel is tenslotte meer dan de som der delen.
Het belang van leren te leren mag niet onderschat worden: als aios moet je bronnen van kennis kunnen aanboren die nodig zijn om een fundament van kennis en vaardigheden op te bouwen en te behouden. Hierbij wordt het ontwikkelen en herkennen van een eigen leerstijl gestimuleerd. Een goede aios ziet het belang van een leven lang leren voor een goede invulling van haar carrière als psychiater.
Om te kunnen onderzoeken waar je hiaten liggen, je IOP te maken en te blijven ontwikkelen zijn meerdere dingen van belang: o.a. een doel, de wens om eigen hiaten op te vullen oftewel je intrinsieke motivatie maar ook het vermogen om naar je functioneren te kijken en je hiaten op te zoeken. Het gebruik van een gemeenschappelijke taal kan dan helpend zijn.
De taxonomie van Bloom biedt handvatten om cognitieve processen te benoemen die nodig zijn om op verschillende niveaus te kunnen werken en presteren. Een duidelijker koppeling tussen het model van Bloom en de beoordelingssystematiek van EPA’s is iets wat in de komende tijd verder ontwikkeld zal worden. Voor verdere uitleg, zie bijlage 3