Als aios moet je tijdens je opleiding jezelf wetenschappelijk ontwikkelen om je professionele handelen te kunnen toetsen aan de actuele stand van de wetenschap. Daarnaast moet een aios een lerende houding ontwikkelen die niet stopt na de opleiding. Wetenschappelijke vorming is een essentieel onderdeel van jezelf ontwikkelen tot Medisch Expert. Veel aios hebben deze houding van nature, tijdens de opleiding wordt gestimuleerd om deze verder tot ontwikkeling te laten komen. Indien een aios geïnteresseerd is in een promotietraject wordt dit ondersteund. In het LOP staan hier meerdere tools voor omschreven zoals: de CAT’s, het houden en bijwonen van referaten en het doen van onderzoek.
Binnen Mediant wordt aandacht besteedt aan wetenschappelijke vorming op de volgende manieren:
- In het consortium onderwijs van NON wordt kritisch denken geoefend en veel geleerd, o.a. door het lezen van recente artikelen.
- Tijdens het wekelijkse lokale aios -onderwijs wordt door elke aios minimaal eenmaal per jaar zowel een CAT als een referaat gehouden. Tevens wordt participatie in het Mediant brede tweewekelijkse refereeronderwijs en maandelijkse multidisciplinaire referaat geapprecieerd. Bovendien is er een journalclub, waarbinnen wetenschappelijke artikelen worden besproken en hun wetenschappelijke en praktische waarde geanalyseerd. De aios worden hierin ondersteund door toegang tot een (digitale bibliotheek) en een abonnement op het blad Psyfar en het Tijdschrift voor Psychiatrie.
- Tijdens de stages en het module onderwijs worden de toepasbaarheid van richtlijnen besproken en de criteria om af te wijken, gedocumenteerd en gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten.
- Op de stageplek van de aios wordt het kennisdelen aan een kritische toehoorder gestimuleerd door het begeleiden van co-assistenten en samenwerking met andere opleidelingen (VIOS, PIOG).
- De aios gaan jaarlijks samen met de opleiders naar het NVvP voorjaarscongres en eens in de twee jaar met elkaar naar een buitenlandscongres. Het congresbezoek wordt voorbereid door leerdoelen te formuleren. Na afloop presenteren de aios kritisch hun toegenomen kennis en relevantie voor de praktijk. Uiteraard heeft het congresbezoek ook een verbindende en sociale functie.
- Als aios doe je ook concreet wetenschappelijk onderzoek. Meerdere onderzoekslijnen zijn bij Mediant geformuleerd waarbinnen onderzoek mogelijk is: psychose lijn, ouderenpsychiatrie, de dwang en drang onderzoekslijn, schematherapie, en positieve psychologie lijn. Het voornemen is om ook aan te haken bij de stemming en angst lijn van het RGOc. Iedere onderzoekslijn heeft een coördinator. Mediant heeft hiervoor samenwerkingsverbanden met verschillende onderzoekers of onderzoeksinstellingen: Eric Noorthoorn, onderzoeker Argus en werkzaam bij GGNet t.b.v. de onderzoekslijn dwang en drang, Rob Giel Onderzoeksinstituut RGOc voor de psychose lijn en ouderenpsychiatrie t.z.t. ook stemming en angst, en de Universiteit Twente met betrekking tot de schematherapie en positieve psychologie. De aios wordt ondersteund en begeleid door de opleider en coördinatoren van de onderzoekslijnen en door onze samenwerkingspartners. Toegang tot SPSS en statische ondersteuning is mogelijk.
Zie ook reglement onderzoekscommissie. Aios worden gestimuleerd om en begeleid bij het publiceren van hun onderzoeksresultaten in b.v. het TvP, GGZ Wetenschappelijk of Psyfar. De onderzoeksresultaten worden door de aios gepresenteerd tijdens het eindreferaat. Het eindreferaat voldoet aan de eisen geformuleerd door het consortium.