Ellen (naam gefingeerd vanwege privacy) is 31 jaar en volgt een 100% digitale behandeling bij Mediant. We hebben haar gevraagd hier iets over te vertellen.

Beluister het gehele interview hier

“Ik heb meerdere keren psychologische behandeling gehad, en de laatste keer was toen ik nog in Amsterdam woonde”. Al deze behandelingen waren bij de behandelaar op locatie. Aan het eind van de corona-periode is Ellen met haar toenmalige therapeut geswitcht naar online behandeling. “Ik herinner me dat het toen wel zoeken was, zowel voor mij als voor de behandelaar”. Toch stond Ellen er niet afwijzend tegenover toen de huisarts in opleiding voorstelde om haar aan te melden voor een behandeling bij Mediant Online. De kortere wachttijd was voor haar een belangrijke overweging.

Therapeut is thuis

“Deze vorm van therapie is voor mij heel laagdrempelig. Eerder sprak ik wel eens dingen af met een therapeut en dan dacht ik: “oké dat zal wel”, en dan ging ik weer naar huis. Het was soms toch wel een ver van je bed-show. Het klinkt misschien een beetje gek, maar Mary-Ann is bij mij thuis als we therapie hebben. Het scherm is altijd thuis en het is makkelijker voor mij om terug te grijpen naar bepaalde afspraken die we hier thuis gemaakt hebben”. 

Effectief gebruik van de tijd

Ellen ervaart dat ze samen met Mary-Ann snel to the point komt. Eerdere therapiesessies startten vaak met koffie of thee halen en small talk zoals het weer buiten of de drukte op de weg. Bij Mediant Online gaat ze nu snel aan de slag. “Dat klaar maken voor therapie doe ik nu zelf thuis, met een kopje thee”.

“We gaan zonder afleiding de diepte in en dat is heel effectief gebruik van de 45 minuten”

Door het scherm heen is alles te 'zien'

Een veelgehoorde angst of uitspraak over digitaal behandelen is dat het gemakkelijker zou zijn om onderwerpen te vermijden omdat je dat ‘door het scherm heen’ toch niet ziet. Ellen lacht. “Ik had die angst vooraf ook wel een beetje, maar ik heb die ervaring absoluut niet. Als ik een bepaald onderwerp heb dat me erg raakt en waarin ik op dat moment niet zoveel zin heb, dan ziet Mary-Ann dat altijd direct. Ik weet niet hoe ze dat doet. Misschien doordat je wat minder op lichaamstaal kunt letten en toch iets meer afhankelijk bent van iemands expressie en stem”.

Een voorbeeld: na een effectieve online EMDR-behandeling voor nare ervaringen met autorijden, bleef Ellen het autorijden vermijden. Mary-Ann confronteerde haar hiermee en maakte nog voor diezelfde dag een afspraak om het aan te gaan. “'s Middags plande ze een korte beeldbel afspraak in met me om te horen hoe het was gegaan.” Deze stok achter de deur en de flexibiliteit in de online behandeling hebben Ellen erg geholpen de vermijding op te heffen. Inmiddels rijdt ze weer auto zonder angst. 

"Mary-Ann ziet het altijd direct, als ik een bepaald onderwerp heb waarvan ik denk, dat raakt me wel erg, maar daar heb ik nu niet zoveel zin in”

Verschillende therapievormen

Ellen vertelt dat ze vooral in begin van haar behandeling veel gebruik heeft gemaakt van een e-health platform. Daarin deed ze verschillende opdrachten om haar angst te verminderen. Daar las ze ook achtergrondinformatie over haar klachten en bekeek ze diverse filmpjes. Ze ervaarde het als prettig dat ze via de chatfunctie feedback kreeg  op haar opdrachten van haar behandelaar.

Naast inzichtgevende gesprekstherapie, hebben ze veel gebruikgemaakt van cognitieve gedragstherapie. “EMDR heb ik dus ook online gehad. Mary-Ann stuurde een link van een programma en dan volg je een balletje in plaats van de vingers van een therapeut. En ja, voor mij werkte dat. Ik kan niet zeggen of het effectiever werkt of niet, maar ik vond het echt heel fijn. Wat ik ook heel fijn vond, is dat mijn vriend bij een gesprek was. En voor hem was dat heel makkelijk te regelen met zijn werk, omdat het online was”.

Ellen sluit af met de woorden dat online behandelen voor haar effectief en laagdrempelig is en haar veel flexibiliteit geeft. Ze raad het iedereen aan om het in ieder geval te proberen.

Meer weten?

Wil je weten of onze 100% digitale behandeling iets voor jou kan zijn? Stuur dan een mail naar mediantonline@mediant.nl of neem telefonisch contact op.