Leonie uit Enschede kreeg in coronatijd online behandelingen. We vroegen naar haar ervaringen. 

 

 

 

Ik dacht in het begin, gaat dat wel werken? Ik was bang voor een mindere connectie. Face-to-face is toch wat persoonlijker. Dat gevoel had ik vooraf en ik twijfelde dus wat. Maar toen we eenmaal begonnen met beeldbellen dacht ik: "Dit is echt helemaal prima, dit is helemaal fijn!"

Eigenlijk merkte ik al heel snel dat ik het beeldbellen zelfs wel fijn vond. Je hoeft niet ergens naartoe en je zit lekker in je eigen vertrouwde omgeving. Bij wijze van spreken in je joggingsbroek. Dat is wel heel fijn en doordat je elkaar wel ziet, maakt het toch wel heel persoonlijk. Anders dan bellen via de telefoon. Lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen waren goed af te lezen.

Ja, want lichaamstaal zegt natuurlijk heel veel. Maar het werkte toch wel goed met beeldbellen.

Ik heb gesprekken gehad via beeldbellen. Tijdens de online behandeling leerde ik reflecteren en om anders tegen mijn klachten aan te kijken. Tussendoor vulde ik vragenlijsten in en kreeg ik huiswerkopdrachten. Dat werkte prima in combinatie met het beeldbellen, de mail en de chat.

Dat werkte goed en duidelijk. De opdrachten sluiten logisch op elkaar aan en ik kan tussendoor een bericht sturen naar de behandelaar om nog wat te vragen of te delen. Dat vind ik heel fijn. En verder werkt het ook een beetje als een stok achter de deur zodat ik aan de slag ga. Het e-health platform en de zelfhulpmodules zijn echt wel een aanvulling. Juist nu, tegen het einde van mijn behandeling. Ik heb nu minder vaak contact met mijn behandelaar, dus tussendoor kan ik op die manier bezig met mijn verdere herstel.

Probeer het gewoon. Is het niets, dan kun je overstappen. Het praktische gedeelte vind ik echt een aanrader. Voor mij was de therapie ook veel makkelijker in te plannen in mijn werkende leven. Je doet je laptop open of zet je telefoon aan en je behandeling kan starten. Het scheelde veel tijd die ik anders zou moeten reizen.