Maatjes Hoor’ns bestaat al ruim 25 jaar en heeft als doel deelnemers(cliënten) te koppelen aan Maatjes (vrijwilligers). 

Onze deelnemers hebben allemaal, ergens in het verleden of actueel,  te maken met psychische problemen. Doel van het contact is het verschil te maken. Veel mensen met psychische klachten hebben vaak een klein sociaal netwerk. Ze hebben moeite contact te onderhouden of aansluiting te vinden met andere mensen, maar ook bij bijvoorbeeld met werk, vrijwilligerswerk of dagbesteding. Ze heten bij ons ‘deelnemers’.

Samen zijn en het ondernemen van alledaagse dingen staan centraal bij Maatjes Hoor 'ns. Het gaat vaak om heel gewone activiteiten (spelletje doen, wandelen, samen fiets, bezoekje aan de stad), die samen gezelliger zijn te doen dan alleen. 

Zo bieden vrijwilligers gezelligheid en afleiding en zijn door hun betrokkenheid voor de deelnemer een steun.
Mediant Maatjes Hoor' ns onderscheidt zich van andere 'maatjes-voorzieningen', omdat er geen einddoel en einddatum wordt gesteld aan het contact van de vrijwilliger en deelnemer. 

Hoe werkt het?

Mediant Maatjes Hoor 'ns zet enthousiaste vrijwilligers in, die belangstelling hebben voor de medemens, inzet tonen en waar nodig geduld hebben. 
​​​​​​​Mediant Maatjes Hoor 'ns brengt in een zorgvuldige koppeling een vrijwilliger in contact met een deelnemer, die wat interesse en wensen betreft bij elkaar passen.

Wie kan zich aanmelden?

DEELNEMERS: Iedereen die te maken heeft met sociale eenzaamheid en waarbij in het verleden of nog actueel sprake is van psychische problemen.
De deelnemer kan zichzelf aanmelden, en hulpverleners kunnen aanmelden. Aanmeldingen kunnen ook gedaan worden door andere organisaties dan Mediant.
De aanmelding kan per e-mail maatjeshoorns@mediant.nl  of telefonisch 06-43279905.
Bij de aanmelding graag vermelden; de naam, leeftijd, adres en telefoonnummer van de deelnemer. Daarnaast de gegevens van degene die verwijst voor eventueel overleg.

Nadat uw gegevens ontvangen zijn neemt de coördinator contact met de deelnemer op voor een kennismakingsafspraak.
De coördinator gaat op huisbezoek bij de aangemelde deelnemers om de wensen te inventariseren en om een indruk te krijgen van de omgeving waarin de vrijwilliger zijn of haar vrijwilligerswerk zal uitvoeren (denk aan rook, huisdieren, trap of lift etc.). Mocht je als verwijzer hierbij aanwezig willen zijn geef dat dan even aan dan kunnen we samen een afspraak plannen.

VRIJWILLIGERS.: Maatjes Hoor’ns is altijd op zoek naar de vrijwilliger, die vanuit een positieve insteek een contact kan en wil aangaan met onze deelnemers.

Het gaat om het ondernemen van alledaagse bezigheden met als doel gezelligheid en afleiding: koffiedrinken, fietsen, praten, winkelen, wandelen, een spel doen enz.
Wat wij van de vrijwilliger vragen is dat hij of zij:

  • belangstelling heeft voor mensen in de geestelijke gezondheidszorg en een open houding heeft.
  • geduld heeft
  • van een uitdaging houdt
  • initiatief kan nemen in het contact
  • zich aan afspraken houdt
  • gepaste afstand maar ook nabijheid kan geven  in de relatie met de deelnemer
  • regelmatig een paar uurtjes tijd over heeft
  • de intentie heeft zich voor wat langere tijd aan iemand te binden

We bieden de vrijwilliger een riante reiskosten vergoeding. Daarnaast kan er deelgenomen worden aan de Mediantfeesten en referaten (scholing) en kan de vrijwilliger mee solliciteren bij interne vacatures.

U kunt zich aanmelden door;

een mail te sturen naar Wilma Visser via maatjeshoorns@mediant.nl of te bellen met
06-43279905

Koppeling Procedure

De Coördinator koppelt de deelnemer en de vrijwilliger op basis van wensen en voorkeuren omtrent activiteit, leeftijd, karakter, planning in de week. Het is dus maatwerk.

De coördinator gaat samen met de vrijwilliger kennis maken bij de deelnemer thuis om te kijken of er een koppeling gemaakt kan worden.
Als dat zo is maken de deelnemer en de vrijwilliger afspraken over tijdstip, frequentie en inhoud van het contact. Vaak wordt er eens per week of eens per twee weken afgesproken.
Na de eerste bijeenkomst kunnen beide aangeven of er een klik is. Na ongeveer een maand wordt door de coördinator navraag gedaan hoe het contact verloopt. Zowel deelnemer als vrijwilliger kunnen gedurende hun contact met vragen terecht bij de coördinator. Indien er geen goede match gemaakt is stopt het contact en wordt er opnieuw een match gemaakt.